cykelanarkisten.blogg.se

Kårböle till Loos spelmansstämma, uppförsbacke, regn och lite annat.

Publicerad 2017-06-11 19:06:00 i Allmänt,

Först vill jag ändå skriva ner en liten undran. Insamlingen till Kvinna till Kvinna är nu uppe i nästan 24.000 kronor. En eloge till alla som stöder denna organisations arbete för en bättre värld. Det jag blir mest nyfiken på nu, är vem som ska spräcka 25.0000-kronorsvallen. Alla bidrag har samma värde, men någon ska göra den insättning som gör att målet som jag satt upp snart spräcks, och det blir av någon. Ser fram mot detta. Dock är inte denna blogg i första hand för att få in pengar, utan för att berätta om vad en stackars Cykelanarkist gör på dagarna och ibland på nätterna. Sist vi träffades var jag i Kårböle hos den fantastiske Astrid som har stugor vid Kårböle Skans. Innan jag begav mig ifrån detta underbara ställe frågade jag om jag fick ta ett kort på henne och publicera det på bloggen. Hon svarade självklart ja, men lade till att,"finns det någon som vill titta på en så förskräcklig kvinna som jag?" Jag svarade uppriktigt att hon är skönheten själv.
 
Jag är näst intill paranoid under denna cykelfärd. Från Haparanda och dit jag är idag, Voxna Bruk. Jag kollar väderprognoser, jag kollar Google Maps, jag kollar höjdmeter och jag kollar avstånd. För den mer Konfucianske cyklisten så skulle varje meter vara planerad, men då jag är en i rakt nedstigande led från den kinesiska kulturrevolutionen så är självklart Taoismen min följeslagare. Därmed vet jag knappt aldrig två dagar innan vart eller vilken väg som jag ska åka. Av detta resonemang hamnade jag i Loos, eller Los, om ni så vill. Det finns nämligen två stavningar på detta samhälle i Hälsingland. I Kårböle ringde jag till campingen i Loos, som drivs av Loos Hembygdsförening, och frågade om det finns en ledig stuga. En helt fantastisk kvinna, underbara Ingalill, svarade att nej, det finns det inte då det är spelmansstämma här i helgen. Jag frågade då om det fanns en stuga från söndag till måndag, och när hon skulle ge mig besked, så säger hon "vad är det jag säger. Det har blivit en avbokning, så det finns en stuga". Lyckan var gjord. På lördagen skulle jag cykla från Kårböle till Loos och dessutom komma mitt under en spelmansstämma. Ingalill hade fixat detta, och efter en pratstund med Astrid gav jag mig så iväg till Loos. Varje människa jag hade pratat med nämnde en hemsk uppförsbacke på vägen. Den är lång, den är brant, och stackars dig, var orden som jag fick med mig. Min uppfattning om uppförsbackar är att det finns inga backar som är längre än sju minuter på cykel. Jag fick under denna resa erfara att även en Cykelanarkist kan ha fullständigt fel. Efter några kilometer kom jag så fram till den punkt där stigningen börjar. Med min erfarenhet så vet jag att det alltid kommer någon utplaning där jag kan hämta andan. Den här backen tog bort även denna kunskap och lade till en ny, nämligen att en backe visst kan fortsätta i evigheter. Jag trampade på den lägsta växel min cykel har. Jag önskade att det skulle finnas ännu lägre växlar, men vid ungefär varje 300 meter stannade jag, lät pulsen gå ner och mjölksyran slippra ut genom fötterna. Ständigt dessa 300 meter, och hela tiden fortsatte uppförsbacken. Utsikten började bli bedårande när jag vände mig om och tittade åt det håll jag kom ifrån. När jag vände blicken framåt såg jag vägen slingra sig uppåt, uppåt, uppåt. Bilar som körde om mig låg på låga växlar av någon anledning. Efter en och en halv timma av bara uppför signalerar denna skylt att nu är det klart. Nu vet jag att mina sju minuter ska adderas med ytterligare 83 minuter.
 
Tomtabacken som är Sydsvenska höglandets högsta punkt är 377 meter. För alla som bor i syd-Sverige och som någon gång åkt bil från Jönköping till Nässjö ska veta att den backe jag tog mig upp i vida överträffar den sträckningen. När jag väl kommit upp på toppen så väljer regnet att komma och förstöra festen. Regnkläder i all ära, men det blir blött ändå. Till slut når jag Loos och hembygdsgården och stannar utanför receptionen. Jag hade inte stått där många sekunder innan en kvinna kommer med raska steg från festivalområdet med en nyckel i handen. Den underbara Ingalill, full av entusiasm. Hon visar mig till stugan, där hon i god tid satt på värmen, och jag kan gå in i stugan, slita av mig dom våta kläderna och plocka fram torra, varma kläder, bädda sängen och sedan lägga mig på rygg och slockna in i en timma. Jag älskar det folkliga, det som inte får plats på de stora scenerna, men som lever sitt eget liv och skapar sina egna arrangemang. Loos spelmansstämma var just av det slaget. En fantastisk hembygdspark, där människor på ett behagligt sätt vårdar sin historia.
 
Till min glädje rönte det stor uppskattning att jag kom till spelmansstämman, och ordföranden i hembygdsföreningen tog ett kort på mig för att publicera på deras hemsida. Av en händelse visade det sig att hon var från Ystad. Den stad som är mitt slutmål. Människorna trivdes, och musik hördes från flera håll. På stora scenen avlöste det olika orkestrarna och spelmännen. Nu är det ju så att även kvinnor är spelmän, så där kanske vi behöver hitta ett nytt ord för framtiden. Särskilt betagen blev jag av Alfta dragspelsklubb, och som spelade en underbar egenkomponerad blues, Country Blues. Som den store bluesälskare jag är, så gick denna låt rakt in i mitt hjärta. Blues med en dragspelsorkester från Alfta slår mycket av det jag lyssnat på genom åren. Innan dom spelade den låten kändes det som om hela Alfta var uppe på scenen och att alla i Alfta spelar dragspel.
Föreningen serverade självklart lite olika smaker för den sugne och den hungrige, och eftersom jag tillhörde den rejält hungrige så åt jag en rejäl skogsarbetardiet i form av Kölbulle, Denna tillreds på öppen i eld i stekpannor
och med lite lingon till blir den fantastiskt god att äta.
Musiken pågick långt fram på småtimmarna, men långt innan musiken slutade hade Cykelanarkisten somnat och vaknade sedan som brukligt ungefär halv sex på morgonen för att göra sig redo för nästa dags färd. Dagens sträcka var från Loos, detta paradis på jorden, till en camping som ligger i Voxna bruk. På vägen hit hittade jag ett märkligt fenomen. Själv är jag övertygad om att någon form av rymdraket störtat här i Hälsingland. Delar av sovjetiska Sojuz-programmet eller amerikanska Challenger. Hjälp mig gärna att förklara vad detta annars kan vara. Tre bilder kommer i en följd, tagna från lite olika vinklar. Jag kan dessutom berätta att det ni ser är stort, så det är inte några galna ungdomar som satt sin prägel på landskapet en lördagsnatt efter att ha inmundigat drycker.
Dagens etapp på drygt fem mil var kanske en av dom mer lättrampade under hela min resa. Detta gjorde att jag kunde ta en längre paus i Mattsmyra. Förväxla nu för sjutton inte med Mackmyra, för då vet jag att ni tänker på något helt annat. I Mattsmyra träffade jag två personer, en man och en kvinna, som berättade att dom hade gift sig i kapellet för 40 år sedan. De gjorde nu en liten rundresa så här på söndagen, och jag kan förstå om dom gärna återvänder hit till detta kapell. Mannen berättade också att han gått i skolan i huset som ligger strax intill kyrkan. Även det en vacker byggnad.
Och skolbyggnaden.
Jag kommer att skriva om Voxna Bruk i något avsnitt längre fram, men jag vill ändå avsluta med att berätta om min björnfrossa. Från att jag började cykla i Haparanda har jag energiskt spanat in i skogarna för att se om det finns någon björn. Jag har ännu inte sett någon. Jag har sett renar och en älgko, och efter hand har jag slappnat av ganska rejält. När jag kom till campingen i Loos frågade personerna som bodde i stugan jämte mig om jag sett några vilda djur. Jag svarade som det var. Dom berättar då, att natten innan jag kom, hade dom haft en köttgryta på verandan. Då hade det kommit en björnhona med två ungar och släpat ut den på marken och ätit upp deras mat. Dom berättade att björnen fanns i närheten. Likaså de två jag träffade i Mattsmyra att en bekant till dom hade sett en björn på bron i Loos. Min björnfrossa som nästan hade försvunnit steg åter till kokpunkten. Just nu känner jag mig inte trygg förrän jag kommer ut på östgötaslätten.

Kommentarer

Postat av: Seppo Rapinoja

Publicerad 2017-06-12 00:00:48

Återigen skön läsning att höra om dina upplevelser.. Sitter i stugan i Bohuslän kl 24 på natten och regnet slår med västanvind mot stugknuten.. längtar efter björnmöten med nallen den söta....

Svar: Tack för det. Vet faktiskt inte om jag vill stöta på någon björn ute i skogarna här uppe.
cykelanarkisten.blogg.se

Postat av: Peggy Magnusson

Publicerad 2017-06-12 08:55:45

Anders.. jag tror också det är en rymdraket, syns tydligt faktiskt. Dock tror jag mer på aliens än på något Sojuz-program eller Challenger. Rymdrackarna har förstås lämnat skeppet och jorden för länge sen, eller så tog björnarna hand om dem...

Svar: Visst är det. Kan till och med vara så som du säger. Ha det gott.
cykelanarkisten.blogg.se

Postat av: Anonym

Publicerad 2017-06-12 20:55:28

Hej igen! Tycker att det är så kul att läsa om allt du har varit med om.
Roligt att höra att du uppskattade din vistelse i Loos! Lycka till på din resa,genom Sverige! Kommer att följa dig via bloggen. Jag ska berätta,för lokalradion i Ystad att du är på väg ner till Ystad så då kan det hända att dom hör av sig till dig.
Med vänliga hälsningar Åsa (ordf. Hembygdsföreningen i Loos)

Svar: Tack så mycket. Det var en mycket trevlig spelmansstämma. Dock tog tröttheten över min kropp så jag knoppade in ganska tidigt, då jag också har som vana att cykla iväg klockan sju på morgonen. Kanske att vi ses någon gång framöver. Jag bär med mig Loos i både hjärta och hjärna.
cykelanarkisten.blogg.se

Postat av: Anonym

Publicerad 2017-06-12 22:44:26

Vilka underbara beskrivningar! Här i Kårböle njuter vi av dina skriverier😊Så trevligt du berättar! Jag blir ju nästan avundsjuk.Tack!!

Svar: Tack så mycket. Det gläder mig att ni njuter, då jag tycker att det är viktigt att berätta om samhällen som vi kanske inte alltid hör så mycket talas om. Kårböle är en vacker by, värd att besökas av så många fler än av mig och några till. Stå på er, för jag tror att ni har en framtid inom kort. Kramar
cykelanarkisten.blogg.se

Postat av: Anonym

Publicerad 2017-06-12 22:44:26

Vilka underbara beskrivningar! Här i Kårböle njuter vi av dina skriverier😊Så trevligt du berättar! Jag blir ju nästan avundsjuk.Tack!!

Postat av: Alex

Publicerad 2017-07-28 21:38:54

de är min farmor de där

Svar: Jättesnäll farmor du har. Du får hälsa henne från mig och säga att jag snart är framme i Ystad.
cykelanarkisten.blogg.se

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela