cykelanarkisten.blogg.se

Förena cyklande och solidaritet.

Publicerad 2016-08-13 08:04:20 i Allmänt,

Cykla är främjande för hälsan läste jag i tidningen idag. Den som väljer cykling framför bil väger i snitt fyra kilo mindre. Passar mig perfekt, då jag dessutom älskar god mat och även god dryck. Och gärna i stora kvantiteter av båda sorterna.
Jag är cyklare. Jag har valt att kalla mig själv för cyklare istället för cyklist. Cyklare är en livsstil och cyklist är en trafikant. En enkel förklaring till mitt val, och jag tänker inte gå in på några diskussioner om detta. Samtal om det har jag gärna, men då i lugna former och med öppna frågor och sinnen.
Hur kommer då solidariteten in i detta resonemang. För mig är det mycket enkelt. Vi har redan förbrukat jordens resurser för år 2016. Åttonde augusti tror jag att det var. Egentligen borde vi stoppa världen fram till nyår och inte börja förbruka något innan första januari 2017. För vår överlevnads skull är kanske inte detta relevant, men vi kan välja att göra livsstilsförändringar redan nu. Förändringar som är mer hållbara gentemot detta jordklot. Dra ner tio, kanske femton procent på bilåkandet. Äta mindre med kött och satsa mer på grönsaker. Sova ett par timmar längre på morgonen och slå ihop fukosten med lunchen. Välj egna alternativ som ni själva tror på och dela gärna med er av alternativen.
Jag älskar serier med riktigt bra cliffhangers. Därför skickar jag in en sådan här. Mitt solidaritetsprojekt för 2017 kommer att presenteras i kommande artiklar. Och för att detta ska kunna bli verklighet behövs din hjälp. Tro mig. Ensam är inte stark!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela