cykelanarkisten.blogg.se

Kärlek av ett annorlunda slag

Publicerad 2017-03-20 15:24:43 i Allmänt,

Jag kommer i fortsättningen att lägga in adressen till min insamling till Kvinna till Kvinna först på varje blogginlägg, då detta är en av delarna till min Sverigecykling. https://se.betternow.org/fundraisers/haparanda-till-ystad-2017 Jag älskar Google Maps. Huruvida den kärleken någonsin kommer att bli besvarad vet jag inte, men om den inte blir det kan jag tänka mig att bli en stalker. Jag kommer då att stalka Google Maps vid olika tider på dygnet, där Google Maps troligen inte vet om att jag förföljer detta fantastiska fenomen. Vän av ordning kanske undrar hur denna kärlek har uppstått. Förklaringen är ganska lång, eller väldigt lång, då den har sin grund i hela mitt sextiofemåriga liv. I hela mitt liv, oavsett plats, position, tillfälle eller arbete, så har jag alltid gått på min känsla. Om jag ska resa någonstans, så har målet legat väldigt klart framför mig, och med målet som ett fyrsken har jag lotsat mig fram till den plats som jag har tänkt mig att komma till. Detta bygger självklart på att jag upplever mig ha en mycket god lokalkännedom. Väderstreck, riktningar har legat för mig helt enkelt. Någon gång har det självklart blivit lite tokigt, men mestadels har det fungerat alldeles utmärkt. Jag har också på detta sätt blivit duktig på att utläsa av vägskyltar och människors dialekter var jag befinner mig just nu. I ett komplicerat samhälle har jag försökt att göra det enkla. Samma sak i arbetslivet. Jag har styrts av ett mål och en känsla av hur jag ska komma fram till detta mål, och vid några få undantag, så har detta fungerat. Jag vill tillägga att jag på intet sätt förnekar vetenskap eller beprövad erfarenhet, men denna vetenskap har jag efter slutfört arbete använt för att få en förklaring till hur jag lyckades nå målet. Det kan låta som att jag har en stark antiintellektuell inställning, men icke. Det är med mina egna prövningar analyserade av just intellektuellas teorier och analyser som jag sakta men säkert byggt både kunskap och erfarenhet i livet. Samma med resandet. När jag nått målet, med bil, cykel, tåg, flyg, så har jag kunnat sitta långa stunder efteråt med en stor karta upplagd på köksbordet och återupplevt resan. Detta har också byggt på mina geografikunskaper, vilket i sin tur har gjort att jag vågat ta ut svängarna ytterligare vid nästa tillfälle. Det är så mitt liv framflutit, och det är inte en rekommendation till andra att göra likadant, men ändå ett sätt att beskriva vem jag är. Nu, i ett enda ögonblick, kullkastas hela min världsbild, och detta beror på att jag med stor vånda som övergått i kärlek upptäckt Google Maps. Efter att först lite trevande lirkat mig fram på vägar där den klassiska kartan har uppträtt har jag gått vidare till satellit för att sedan gå ner på vägen och där cyklat fram. Jag har tittat på bredden på vägarna, hur broarna ser ut som jag ska cykla på. Naturen runt omkring och de olika husen som ligger utmed. Jag har ägnat timmar åt att ta mig fram i Sverige, utefter den tänkta rutt jag ska ha på min Sverigecykling. Jag vet inte om denna kärlek kan besvaras, men det spelar inte mig någon roll om den är enkelriktad, för Google Maps är min nya favorit.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela